VALMISTELE LÄHETYS
* Suomalainen henkilötunnus on muotoa DDMMYY-XXXX
Esimerkki: 1975
DHL Express toimittaa lähetyksiä arkisin kello 8-17.
DHL EXPRESS EASY:n sopimusehdot
DHL EXPRESS EASY on tarkoitettu yksityisasiakkaille ja satunnaisille lähettäjille. Lähetykset kuljetetaan pääasiassa lentoteitse, voidaan toimittaa mihin tahansa maahan (kokonaisuudessaan 220 maata ja aluetta), ja toimitetaan suoraan vastaanottajalle.
Kuljetuspalvelu on saatavilla DHL-palvelupisteissä, etsi lähin piste täältä.
Sopimusehdot
Kun lähetät DHL EXPRESS EASY -palvelulla, DHL Expressin sopimusehdot ovat voimassa (pdf). Seuraava teksti kuvailee lyhyesti sopimusehtojen sisällön.
Kielletyt artikkelit
Seuraavia tuotteita ei voi lähettää:
- Alkoholi- ja tupakkatuotteet, ml. sähkötupakka ja sen osat
- Jalokivet, korut ja kellot
- Jalometallit, arvometallit tai irtonaiset arvokivet kuten timantit teollisuuskäyttöön
- Käteinen, pankkisekit, valuutta, kolikot, arvopaperit, SIM-kortit, luotto- tai pankkikortit (myös aktivoimattomat)
- Korvaamattomat tuotteet, antiikki, taide- ja keräilyesineet
- Pornografia
- Jäljitelmä- ja piraattituotteet
- Elävät eläimet; nisäkkäät, linnut, kalat ja hyönteiset
- Kukat, kasvit, kasvien osat (kuten lehdet) ja niiden siemenet
- Helposti pilaantuvat elintarvikkeet
- Ihmisten jäännökset tai tuhkat
- Laittomat tuotteet kuten metsästysmuistot ja uhanalaisten eläinten osat
- Tuli- ja ilma-aseet, niiden osat ja jäljitelmät, ammukset
- Huumeet, lääkkeet (resepti ja käsikauppa)
- Vaaralliset tai tulenarat materiaalit (IATA:n määrittelemä), kuten hajuvedet, hiuslakka, eteeriset öljyt ja kynsilakka
- Magneettinen materiaali
Esimerkkejä vaarallisista aineista; parfyymit, sytyttimet, tulitikut, aerosoli- tai spraypullot, ilotulitteet, liima, tinneri ja puhdistusaineet.
Muitakin rajoituksia saattaa olla. Esimerkkejä muista rajoituksista ovat muun muassa, mutta eivät pelkästään; joidenkin maiden, YK:n, EU:n tai muiden viranomaisten asettamat rajoitukset ja sanktiot.
Huomioithan, että sinun vastuusi lähettäjänä on aina varmistaa, että lähetyksesi sisältö on sallittua eikä riko lakeja tai säännöksiä. DHL Express ei ole vastuussa lähetysten kielletystä sisällöstä.
Jos olet epävarma, voidaanko tavara kuljettaa tai kohdistuuko sisältöön rajoituksia, ota yhteyttä DHL Expressin asiakaspalveluun p. 030 45 345.
DHL:n sopimusehtojen mukaan DHL:llä on oikeus avata ja tarkastaa kaikki lähetykset ilman lähettäjän lupaa. DHL pidättää oikeuden päättää, voidaanko sisältö kuljettaa turvallisesti ja laillisesti (katso kohta 4. Tarkastus).
DHL:n verkostoon päätyneet passikopiot toimitetaan paikalliselle poliisille.
Hinnat ja palvelumaksut
DHL EXPRESS EASY -lähetyksesi hinta määräytyy valitsemasi pakkauskoon ja määrämaan mukaan. Huomioithan, että lähetyksesi paino ei voi ylittää valitsemasi pakettikoon hyväksyttyä enimmäispainoa. Varaamme oikeuden veloittaa tai laskuttaa ylimenevän osuuden, jos olet valinnut liian pienen lähetyskoon. Hinta, DHL EXPRESS EASY -pakkauskoot ja määrämaat löytyvät täältä.
Hinta sisältää pakkausmateriaalin sekä kuljetuksen palvelupisteestä Suomesta suoraan vastaanottajan osoitteeseen.
Huomioithan, että määrämaan tulli voi periä veroja ja tullimaksuja, jotka veloitetaan vastaanottajalta ennen kuin lähetys toimitetaan. DHL Express ei voi vaikuttaa näihin kustannuksiin; tullit ja verot ovat täysin paikallisten tulliviranomaisten määrittelemiä ja riippuvat lähetyksen sisällöstä sekä arvosta.
Valmistele lähetys
Sinun täytyy valmistella ja maksaa lähetys osoitteessa www.expresseasy.fi ennen kuin tuot sen palvelupisteeseen. Täytä kaikki tiedot lähettäjästä, vastaanottajasta ja sisällöstä ohjeiden mukaan. On tärkeää, että antamasi tiedot ovat mahdollisimman yksityiskohtaisia, jotta voimme kuljettaa lähetyksesi parhaalla mahdollisella tavalla viiveiden sekä mahdollisten tullausongelmien välttämiseksi. Kuvaile sisältö huolellisesti (englanniksi) ja kerro jokaisen tuotteen arvo. Arvon on oltava todenmukainen sisällönkuvaukseen verrattuna ja todistus sen arvosta (esim. kuitti) saattaa olla tarpeellinen. Huomioithan, että DHL ei toimita lähetyksiä postilokeroihin. Vastaanottajan tulee olla todellinen henkilö, jolla on katuosoite.
Kun olet hyväksynyt sopimusehdot kuljetukselle, lähetyksellesi luodaan rahtikirjanumero. Sinun tulee kertoa tämä numero palvelupisteessä, kun luovutat paketin kuljetettavaksi.
Etsi lähin palvelupiste täältä.
Pakkaus
DHL EXPRESS EASY -lähetyksen hintaan sisältyy pakkausmateriaali. Nouda pakkausmateriaali, kun tulet luovuttamaan lähetyksen DHL-palvelupisteeseen. Etsi lähin
palvelupiste
ja tarkasta, että pakkausmateriaalia on saatavilla.
Voit käyttää omaa pakkausmateriaaliasi, kunhan sen mitat eivät ole suuremmat kuin valitsemassasi pakkauskoossa. Jos esim. valitset laatikon numero 3, lähetyksesi mitat saavat olla enintään 33x33x10 cm ja paino enintään 2 kg. Hinta määräytyy valitsemasi lähetyskoon mukaan. Laitettuasi sisällön pakettiin, täytä paketin tyhjät tilat pehmusteella (kuplamuovi tai aaltopahvi), jotta lähetyksen sisältö ei pääse liikkumaan kuljetuksen aikana. Nesteet tulee pakata suojamateriaalin sisään.
Huomioithan, että lähetyksesi enimmäispaino riippuu valitsemastasi lähetyskoosta, pakkaukset on luotu kestämään tietty määrä painoa.
Sinä olet lähettäjänä vastuussa siitä, että lähetyksesi sisältö on huolellisesti pakattu ja soveltuu normaaliin kuljetuskäsittelyyn. Sen tulee myös olla pakattu siten, että lähetys ei vahingota muita paketteja kuljetuksen aikana. Jos muut lähetykset vahingoittuvat siksi, että sinun lähetyksesi sisältö on huonosti pakattu, sinä olet korvausvastuussa.
Lue myös DHL Expressin sopimusehdot.
Tuo lähetyksesi palvelupisteeseen
Kun luovutat lähetyksesi palvelupisteeseen, saat kuitin todisteeksi lähetyksen vastaanotosta kuljetukseen. Kuitilta näet lähetyksen rahtikirjanumeron.
Sinulla tulee olla mukana valmiiksi tulostetut lähetysasiakirjat. Jos et pysty tulostamaan, voit viedä lähetyksen vain pakettiautomaattiin. Kirjoita silloin rahtikirjannumero paketin päälle. Jos lähetyksesi on tulliselvitettävä eli lähetetään EU:n ulkopuolelle, sille on muodostunut vientiasiakirja, joka lisätään lähetyksen mukaan. Huomioithan että sinun vastuullasi lähettäjän on varmistaa täydellisen ja oikean tiedon antaminen.
Huomioithan lähetysten viimeisen jättöajan kussakin palvelupisteessä. Normaalit toimitusaikamme lasketaan siitä hetkestä alkaen, kun DHL Express on noutanut lähetyksesi palvelupisteestä. Kuljetus alkaa sen jälkeen, kun olet luovuttanut lähetyksen, eikä DHL Express voi pysäyttää lähetystä.
Toimitusajat
DHL Express noutaa lähetykset palvelupisteistä arkisin virka-aikana. Noutoja ei tehdä pyhäpäivinä tai viikonloppuisin. Lähetysten viimeinen jättöaika voi vaihdella palvelupisteiden välillä, lisätietoja varten voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme p. 030 45 345.
Lähetys liikekeskittymiin EU:n sisällä toimitetaan normaalisti seuraavana työpäivänä. EU:n ulkopuolelle toimitettavat dokumenttilähetykset saapuvat perille 2-3 työpäivän sisällä. Tulliselvitettävien lähetysten toimitusaikaan tulee normaalisti lisäpäiviä, huolintaprosessista johtuen. Näet toimitusajat täältä.
DHL Express ei takaa toimitusaikoja, ne ovat viitteellisiä.
Toimitusaikatyökalumme kertoo arvioidun toimitusajan lähetyksellesi mutta kuljetusviiveet ovat mahdollisia määränpäästä, sisällöstä ja arvosta riippuen. Tulliselvitettävät lähetykset vaativat ainakin yhden lisäpäivän. Jos paikallinen tulli määrämaassa päättää tarkistaa tai tutkia lähetyksen ja sen sisällön lähemmin, toimitukseen saattaa tulla viive, johon DHL Express ei voi millään tavalla vaikuttaa.
Toimitus
DHL Express kuljettaa EXPRESS EASY -lähetyksesi suoraan vastaanottajalle. Siksi on tärkeää, että annat tarkat tiedot vastaanottajasta ja vältytään kuljetusviiveiltä. Koko nimi, osoite, yhteystiedot kuten puhelinnumero, sähköposti ja muut hyödylliset tiedot kuten ovikoodi tulee kertoa.
Jos vastaanottaja ei ole kotona, DHL Express jättää tiedon, että olemme yrittäneet toimittaa lähetyksen ja pyydämme vastaanottajaa olemaan meihin yhteydessä, uuden toimitusyrityksen sopimiseksi. Jos vastaanottaja ei ota DHL Expressiin yhteyttä tai emme saa lähetystä toimitettua, otamme sinuun lähettäjänä yhteyttä ja pyydämme uusia ohjeita. Lähettäjänä sinä olet vastuussa kaikista kuljetukseen tai palautukseen liittyvistä lisäkuluista. Lue lisää DHL Expressin sopimusehdoista kappaleessa 3. Toimitus ja Lähetykset, joita ei voida toimittaa.
Seuraa lähetystäsi
Voit seurata lähetystäsi koko matkan vastaanottajalle asti. Käytä rahtikirjanumeroa, jonka sait luovuttaessasi paketin ja seuraa paketin kulkua internetsivuillamme www.dhl.fi.
Sinun vastuusi lähettäjänä
On sinun vastuullasi lähettäjänä varmistaa, että täydelliset ja paikkaansapitävät tiedot lähetyksen sisällöstä ja osoitteesta on annettu, että sisältö on huolellisesti pakattu, eikä lähetys sisällä kuljetettavaksi kelpaamattomia tuotteita. Sinä olet vastuussa lähetyksestä kunnes se on luovutettu DHL:n palvelupisteeseen.
Lähettäjänä sinä omistat lähetyksen kuljetuksen ajan, kunnes se on toimitettu vastaanottajalle. Tämä tarkoittaa sitä, että jos me emme jostain syystä voi kuljettaa tai toimittaa lähetystäsi, otamme sinuun yhteyttä lisäohjeiden saamiseksi. Lähettäjänä sinä olet vastuussa kaikista kuljetukseen tai palautukseen liittyvistä lisäkuluista. Lue myös DHL Expressin sopimusehdot kohta 3. Toimitus ja Lähetykset, joita ei voida toimittaa.
DHL Expressin vastuu
DHL Express on vastuussa lähetyksestäsi kuljetuksen aikana, toisin sanoen sen jälkeen, kun olet luovuttanut lähetyksen palvelupisteeseen ja koko matkan vastaanottajalle.
DHL EXPRESS EASY -palvelun lähetysturva
Me DHL Expressillä huolehdimme lähetyksestäsi parhaalla mahdollisella tavalla. Valitettavasti onnettomuuksia voi joskus tapahtua. DHL EXPRESS EASY –palveluun sisältyy korvaus katoamisen tai vahingoittumisen varalta. Asiakirjalähetyksille sekä EU:n alueella toimitettaville lähetyksille korvaus on 400 EUR. Tullattaville lähetyksille korvaus määritetään lähetyksen sisällön arvon (kuten se on laskulle merkitty) sekä maksetun rahtihinnan perusteella. Hyvityksen enimmäismäärä on 2000 EUR.
Lähetä reklamaatio ja tarvittavat tapausta tukevat asiakirjat katoamisesta. Jos me toteamme, että vahinko tapahtui DHL-kuljetuksen aikana, saat hyvityksen edellä mainittujen tietojen mukaisesti. Katso kappale 'Lähetyksen vahingoittuminen ja kuinka reklamoida' alla.
DHL Expressin vastuu ei kata tunnearvoa tai tuotteiden käyttöarvoa, eikä välillisiä kuluja.
Vastuu viiveistä
DHL ei takaa toimitusaikaa eikä hyvitä viiveistä, ei kuljetuksesta itsestään tai myöhästymisen seurauksena aiheutuneesta vahingosta.
Esimerkki: jos lähetät lentoliput ja ne eivät saavu perille ajallaan, me emme hyvitä kuljetusta tai uusien lippujen kustannuksia.
Lähetyksen vahingoittuminen ja kuinka reklamoida
Jos vastaanottaja, toimituksen yhteydessä, huomaa, että lähetys on vahingoittunut, vastaanottajan täytyy ilmoittaa asiasta lähetystä toimittavalle kuriirille ja varmistaa, että vahinko kuvaillaan sekä DHL Expressin että asiakkaan lähetysasiakirjoihin. Jos vahingosta ei ole mainintaa lähetysdokumenteissa, et saa hyvitystä.
Jos lähetyksen sisältö on vahingoittunut, sinun lähettäjänä tulee tehdä reklamaatio DHL Expressille Suomessa 7 päivän sisällä. Ota yhteyttä DHL Expressin asiakaspalveluun p. 030 45 345, kerro lähetyksen rahtikirjanumero ja me autamme sinua.
Jos vastaanottaja huomaa pakettia avatessaan toimituksen jälkeen, että lähetyksen sisältö on vahingoittunut, hänen tulee tehdä ilmoitus DHL Expressille niin pian kuin mahdollista, mutta viimeistään 14 päivää lähetyksen vastaanottamisen jälkeen. Jos reklamaatio tehdään myöhemmin, emme voi tehdä hyvitystä.
Jos lähetystä ei toimiteta 7 päivän aikana, ja DHL Express ei pysty paikallistamaan sitä, lähetys julistetaan kadonneeksi ja sinun lähettäjänä täytyy tehdä reklamaatio menetyksestä DHL Expressille.
Mikäli DHL Express todetaan syylliseksi vahinkoon tai katoamiseen, sinulla lähettäjänä on oikeus vaatia hyvitystä. Sinun täytyy voida vahvistaa tavaroiden arvo siltä hetkeltä, kun luovutit lähetyksen ja todentaa, että vahinko tai katoaminen tapahtui sinä aikana, kun lähetys oli DHL Expressin vastuulla, (lue DHL Expressin vastuu yläpuolelta). Ota yhteyttä DHL Expressin asiakaspalveluun p. 030 45 345, kerro lähetyksen rahtikirjanumero ja me autamme sinua.
Erimielisyydet
Mahdolliset
erimielisyydet selvitetään pääasiallisesti neuvottelemalla sinun eli
lähettäjän ja DHL Expressin kanssa, tai asuinpaikkakuntasi oikeudessa.
DHL:n tietosuojaseloste
DHL on sitoutunut suojelemaan yksityisyyttäsi ja varmistamaan, että tunnet olosi turvalliseksi käyttäessäsi palveluitamme tai vieraillessasi www.dhl.fi. Siitä johtuen olemme luoneet tämän tietosuojaselosteen, jossa kuvaillaan, kuinka DHL käsittelee henkilökohtaisia tietoja, jotka sinä olet meille antanut. DHL käsittelee kaikki henkilökohtaiset tiedot tietosuojalainsäädäntöä noudattaen. DHL pidättää oikeuden päivittää tätä selostetta ja sinun tulisi siksi lukea se uudelleen aina, kun vierailet sivuilla.
Henkilötietojen kerääminen ja käsittely
Tiedot, joita käsittelemme ovat henkilökohtaisia tietojasi, jotka olet antanut meille tilatessasi palvelua tai ollessasi yhteydessä meihin muissa asioissa. Tiedot ovat muun muassa sinun nimesi, henkilötunnuksesi (ID-numero) tai passin numero, osoite, puhelinnumero, sähköposti, jne., sekä tietoja liittyen kyselyihin, teknisen tuen pyyntöjä, reklamaatioita tai vastaavia. Tiedot tallennetaan DHL:n asiakastietokantaan ja niitä käytetään hallinnointiin sekä pyytämäsi palvelun tuottamiseen tai DHL:ään kohdistuvien laillisten vaatimusten täyttämiseen. Tietoa voidaan käyttää myös asiakasanalyysien tekoon, seurantaan ja DHL:n palveluiden kehitykseen sekä markkinointitarkoituksiin kuten kyselyiden lähetykseen, tiedotukseen ja erikoistarjouksiin. Voit toimittaa meille kirjallisen pyynnön suoramarkkinoinnin estämiseksi, ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Lähettämällä tietosi annat hyväksyntäsi tietojen käsittelylle yllä kuvatuin tavoin. Kun vierailet internetsivuillamme, IP-osoitteesi rekisteröityy automaattisesti, jotta voimme mitata sivun kävijämääriä mutta sitä ei säilytetä tai käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen. Tietosi säilytetään vain niin kauan kuin on tarpeen, jotta voimme tuottaa palvelun tai laissa vaaditaan.
Henkilötunnusten käsittely
Tiettyjä kuljetuspalveluja varten, DHL vaatii sinua todistamaan henkilöllisyytesi ja antamaan henkilötunnuksesi, tai muiden maiden kansalaisilta vastaavan, joka rekisteröidään. Tämän tarkoitus on tunnistaa sinut lähettäjänä eli lähetyksen sisällöstä vastuullisena henkilönä. Tilaamalla palvelun ja antamalla meille henkilötunnuksesi, sinä hyväksyt tunnuksen käytön yllä kuvatulla tavalla. Koska henkilökohtaiset ID-numerot ovat usein samoja kuin henkilöllisyysasiakirjojen numerot, ne voidaan rekisteröidä myös silloin, kun lähetystä ollaan noutamassa (kts. alla).
Lähetysten nouto
Ole hyvä ja esitä henkilöllisyystodistuksesi, kun noudat lähetyksen DHL-palvelupisteestä. Jotta varmistamme, että vain henkilö, jonka olet valtuuttanut, voi noutaa lähetyksesi, DHL tarkastaa aina henkilöllisyytesi ja varmistaa, että se täsmää pakettia noutavaan henkilöön. Mikäli lähetyksen noutaa kolmas osapuoli, täytyy hänellä olla mukanaan valtakirja. Tämä on tarpeen, jos sinä tai lähettäjä tulette lähettämään reklamaation. (Lue lisää alta Reklamaatiot ja selvityspyynnöt).
Reklamaatiot ja selvityspyynnöt
Kun reklamaatio lähetetään tai selvityspyyntö tehdään, rekisteröimme aina sekä lähettäjän että vastaanottajan nimen, minä päivänä lähetys luovutettiin DHL:lle ja muut hyödylliset tiedot reklamaation käsittelyä varten.
Yrityksen tiedot
Jos sinulla on yksityisyritys ja DHL:n asiakasnumero, tallennamme henkilötunnuksesi, sillä se on sama kuin yrityksesi ID-numero. Tiettyjä kuljetuspalveluja varten, DHL vaatii sinua todistamaan henkilöllisyytesi, ja siksi meidän tulee rekisteröidä henkilökohtainen ID-numerosi. Rekisteröimme osoitteen, puhelinnumeron, osaston, sähköpostiosoitteen ja yrityksiä edustavilta henkilöiltä tittelin.
Tiedonvälitys muille osapuolille
Henkilökohtaisia tietoja voidaan välittää muille yrityksille DHL-konsernin sisällä ja DHL:n alihankkijoille rajoittuen siihen kuin palveluiden tuottamiseksi tietoa tarvitsevat. DHL voi myös välittää henkilökohtaisia tietoja viranomaisille sekä muille osapuolille lakien tai muiden säännösten mukaisesti.
Tiedonvalvoja
DHL Express (Finland) Oy, org. no. 2717767-4, on tiedonvalvoja ja siksi vastuussa siitä, kuinka kaikkea henkilökohtaista tietoa käsitellään ja hallitaan.
Tiedot ja oikaisut
Yksityishenkilönä sinulla on oikeus saada tiedot vuosittain, ilmaiseksi, riippuen siitä, mitä tietojasi DHL on käsitellyt. Pyynnöt tietojen saamiseksi on tehtävä kirjallisesti ja asiakirja on allekirjoitettava. Huomioithan, että yksityisyyssyistä, DHL:n ei ole mahdollista etsiä tai kerätä henkilökohtaisia tietoja asiakirjamuotoon. Pyyntö tulee osoittaa seuraavaan osoitteeseen:
DHL Express (Finland) Oy
The Data Protection Officer
Tullimiehentie 10, 01530 Vantaa
Jos tiedot ovat sinusta virheellisiä tai harhaanjohtavia, ole hyvä ja ota yhteyttä DHL:n asiakaspalveluun sähköpostitse fiasiakaspalvelu@dhl.com