DHL EXPRESS EASY:n sopimusehdot

DHL EXPRESS EASY on tarkoitettu yksityisasiakkaille ja satunnaisille lähettäjille. Lähetykset kuljetetaan pääasiassa lentoteitse, voidaan toimittaa mihin tahansa maahan (kokonaisuudessaan 220 maata ja aluetta), ja toimitetaan suoraan vastaanottajalle.

Kuljetuspalvelu on saatavilla DHL-palvelupisteissä, etsi lähin piste täältä.

Sopimusehdot

Kun lähetät DHL EXPRESS EASY -palvelulla, DHL Expressin sopimusehdot ovat voimassa (pdf). Seuraava teksti kuvailee lyhyesti sopimusehtojen sisällön.

Kielletyt artikkelit

Seuraavia tuotteita ei voi lähettää:

  • Alkoholi- ja tupakkatuotteet, ml. sähkötupakka ja sen osat
  • Jalokivet, korut ja kellot
  • Jalometallit, arvometallit tai irtonaiset arvokivet kuten timantit teollisuuskäyttöön
  • Käteinen, pankkisekit, valuutta, kolikot, arvopaperit, SIM-kortit, luotto- tai pankkikortit (myös aktivoimattomat)
  • Korvaamattomat tuotteet, antiikki, taide- ja keräilyesineet
  • Pornografia
  • Jäljitelmä- ja piraattituotteet
  • Elävät eläimet; nisäkkäät, linnut, kalat ja hyönteiset
  • Kukat, kasvit, kasvien osat (kuten lehdet) ja niiden siemenet
  • Helposti pilaantuvat elintarvikkeet
  • Ihmisten jäännökset tai tuhkat
  • Laittomat tuotteet kuten metsästysmuistot ja uhanalaisten eläinten osat
  • Tuli- ja ilma-aseet, niiden osat ja jäljitelmät, ammukset
  • Huumeet, lääkkeet (resepti ja käsikauppa)
  • Vaaralliset tai tulenarat materiaalit (IATA:n määrittelemä), kuten hajuvedet, hiuslakka, eteeriset öljyt ja kynsilakka
  • Magneettinen materiaali

Esimerkkejä vaarallisista aineista; parfyymit, sytyttimet, tulitikut, aerosoli- tai spraypullot, ilotulitteet, liima, tinneri ja puhdistusaineet.

Muitakin rajoituksia saattaa olla. Esimerkkejä muista rajoituksista ovat muun muassa, mutta eivät pelkästään; joidenkin maiden, YK:n, EU:n tai muiden viranomaisten asettamat rajoitukset ja sanktiot.

Huomioithan, että sinun vastuusi lähettäjänä on aina varmistaa, että lähetyksesi sisältö on sallittua eikä riko lakeja tai säännöksiä. DHL Express ei ole vastuussa lähetysten kielletystä sisällöstä.

Jos olet epävarma, voidaanko tavara kuljettaa tai kohdistuuko sisältöön rajoituksia, ota yhteyttä DHL Expressin asiakaspalveluun p. 030 45 345.

DHL:n sopimusehtojen mukaan DHL:llä on oikeus avata ja tarkastaa kaikki lähetykset ilman lähettäjän lupaa. DHL pidättää oikeuden päättää, voidaanko sisältö kuljettaa turvallisesti ja laillisesti (katso kohta 4. Tarkastus).

DHL:n verkostoon päätyneet passikopiot toimitetaan paikalliselle poliisille.

Hinnat ja palvelumaksut

DHL EXPRESS EASY -lähetyksesi hinta määräytyy valitsemasi pakkauskoon ja määrämaan mukaan. Huomioithan, että lähetyksesi paino ei voi ylittää valitsemasi pakettikoon hyväksyttyä enimmäispainoa. Varaamme oikeuden veloittaa tai laskuttaa ylimenevän osuuden, jos olet valinnut liian pienen lähetyskoon. Hinta, DHL EXPRESS EASY -pakkauskoot ja määrämaat löytyvät täältä.

Hinta sisältää pakkausmateriaalin sekä kuljetuksen palvelupisteestä Suomesta suoraan vastaanottajan osoitteeseen.

Huomioithan, että määrämaan tulli voi periä veroja ja tullimaksuja, jotka veloitetaan vastaanottajalta ennen kuin lähetys toimitetaan. DHL Express ei voi vaikuttaa näihin kustannuksiin; tullit ja verot ovat täysin paikallisten tulliviranomaisten määrittelemiä ja riippuvat lähetyksen sisällöstä sekä arvosta.

Valmistele lähetys

Sinun täytyy valmistella ja maksaa lähetys osoitteessa www.expresseasy.fi ennen kuin tuot sen palvelupisteeseen. Täytä kaikki tiedot lähettäjästä, vastaanottajasta ja sisällöstä ohjeiden mukaan. On tärkeää, että antamasi tiedot ovat mahdollisimman yksityiskohtaisia, jotta voimme kuljettaa lähetyksesi parhaalla mahdollisella tavalla viiveiden sekä mahdollisten tullausongelmien välttämiseksi. Kuvaile sisältö huolellisesti (englanniksi) ja kerro jokaisen tuotteen arvo. Arvon on oltava todenmukainen sisällönkuvaukseen verrattuna ja todistus sen arvosta (esim. kuitti) saattaa olla tarpeellinen. Huomioithan, että DHL ei toimita lähetyksiä postilokeroihin. Vastaanottajan tulee olla todellinen henkilö, jolla on katuosoite.

Kun olet hyväksynyt sopimusehdot kuljetukselle, lähetyksellesi luodaan rahtikirjanumero. Sinun tulee kertoa tämä numero palvelupisteessä, kun luovutat paketin kuljetettavaksi.

Etsi lähin palvelupiste täältä.

Pakkaus

DHL EXPRESS EASY -lähetyksen hintaan sisältyy pakkausmateriaali. Nouda pakkausmateriaali, kun tulet luovuttamaan lähetyksen DHL-palvelupisteeseen. Etsi lähin palvelupiste ja tarkasta, että pakkausmateriaalia on saatavilla.
Voit käyttää omaa pakkausmateriaaliasi, kunhan sen mitat eivät ole suuremmat kuin valitsemassasi pakkauskoossa. Jos esim. valitset laatikon numero 3, lähetyksesi mitat saavat olla enintään 33x33x10 cm ja paino enintään 2 kg. Hinta määräytyy valitsemasi lähetyskoon mukaan. Laitettuasi sisällön pakettiin, täytä paketin tyhjät tilat pehmusteella (kuplamuovi tai aaltopahvi), jotta lähetyksen sisältö ei pääse liikkumaan kuljetuksen aikana. Nesteet tulee pakata suojamateriaalin sisään.

Huomioithan, että lähetyksesi enimmäispaino riippuu valitsemastasi lähetyskoosta, pakkaukset on luotu kestämään tietty määrä painoa.

Sinä olet lähettäjänä vastuussa siitä, että lähetyksesi sisältö on huolellisesti pakattu ja soveltuu normaaliin kuljetuskäsittelyyn. Sen tulee myös olla pakattu siten, että lähetys ei vahingota muita paketteja kuljetuksen aikana. Jos muut lähetykset vahingoittuvat siksi, että sinun lähetyksesi sisältö on huonosti pakattu, sinä olet korvausvastuussa.

Lue myös DHL Expressin sopimusehdot.

Tuo lähetyksesi palvelupisteeseen

Kun luovutat lähetyksesi palvelupisteeseen, saat kuitin todisteeksi lähetyksen vastaanotosta kuljetukseen. Kuitilta näet lähetyksen rahtikirjanumeron.

Sinulla tulee olla mukana valmiiksi tulostetut lähetysasiakirjat. Jos et pysty tulostamaan, voit viedä lähetyksen vain pakettiautomaattiin. Kirjoita silloin rahtikirjannumero paketin päälle. Jos lähetyksesi on tulliselvitettävä eli lähetetään EU:n ulkopuolelle, sille on muodostunut vientiasiakirja, joka lisätään lähetyksen mukaan. Huomioithan että sinun vastuullasi lähettäjän on varmistaa täydellisen ja oikean tiedon antaminen.

Huomioithan lähetysten viimeisen jättöajan kussakin palvelupisteessä. Normaalit toimitusaikamme lasketaan siitä hetkestä alkaen, kun DHL Express on noutanut lähetyksesi palvelupisteestä. Kuljetus alkaa sen jälkeen, kun olet luovuttanut lähetyksen, eikä DHL Express voi pysäyttää lähetystä.

Toimitusajat

DHL Express noutaa lähetykset palvelupisteistä arkisin virka-aikana. Noutoja ei tehdä pyhäpäivinä tai viikonloppuisin. Lähetysten viimeinen jättöaika voi vaihdella palvelupisteiden välillä, lisätietoja varten voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme p. 030 45 345.

Lähetys liikekeskittymiin EU:n sisällä toimitetaan normaalisti seuraavana työpäivänä. EU:n ulkopuolelle toimitettavat dokumenttilähetykset saapuvat perille 2-3 työpäivän sisällä. Tulliselvitettävien lähetysten toimitusaikaan tulee normaalisti lisäpäiviä, huolintaprosessista johtuen. Näet toimitusajat täältä.

DHL Express ei takaa toimitusaikoja, ne ovat viitteellisiä.

Toimitusaikatyökalumme kertoo arvioidun toimitusajan lähetyksellesi mutta kuljetusviiveet ovat mahdollisia määränpäästä, sisällöstä ja arvosta riippuen. Tulliselvitettävät lähetykset vaativat ainakin yhden lisäpäivän. Jos paikallinen tulli määrämaassa päättää tarkistaa tai tutkia lähetyksen ja sen sisällön lähemmin, toimitukseen saattaa tulla viive, johon DHL Express ei voi millään tavalla vaikuttaa.

Toimitus

DHL Express kuljettaa EXPRESS EASY -lähetyksesi suoraan vastaanottajalle. Siksi on tärkeää, että annat tarkat tiedot vastaanottajasta ja vältytään kuljetusviiveiltä. Koko nimi, osoite, yhteystiedot kuten puhelinnumero, sähköposti ja muut hyödylliset tiedot kuten ovikoodi tulee kertoa.

Jos vastaanottaja ei ole kotona, DHL Express jättää tiedon, että olemme yrittäneet toimittaa lähetyksen ja pyydämme vastaanottajaa olemaan meihin yhteydessä, uuden toimitusyrityksen sopimiseksi. Jos vastaanottaja ei ota DHL Expressiin yhteyttä tai emme saa lähetystä toimitettua, otamme sinuun lähettäjänä yhteyttä ja pyydämme uusia ohjeita. Lähettäjänä sinä olet vastuussa kaikista kuljetukseen tai palautukseen liittyvistä lisäkuluista. Lue lisää DHL Expressin sopimusehdoista kappaleessa 3. Toimitus ja Lähetykset, joita ei voida toimittaa.

Seuraa lähetystäsi

Voit seurata lähetystäsi koko matkan vastaanottajalle asti. Käytä rahtikirjanumeroa, jonka sait luovuttaessasi paketin ja seuraa paketin kulkua internetsivuillamme www.dhl.fi.

Sinun vastuusi lähettäjänä

On sinun vastuullasi lähettäjänä varmistaa, että täydelliset ja paikkaansapitävät tiedot lähetyksen sisällöstä ja osoitteesta on annettu, että sisältö on huolellisesti pakattu, eikä lähetys sisällä kuljetettavaksi kelpaamattomia tuotteita. Sinä olet vastuussa lähetyksestä kunnes se on luovutettu DHL:n palvelupisteeseen.

Lähettäjänä sinä omistat lähetyksen kuljetuksen ajan, kunnes se on toimitettu vastaanottajalle. Tämä tarkoittaa sitä, että jos me emme jostain syystä voi kuljettaa tai toimittaa lähetystäsi, otamme sinuun yhteyttä lisäohjeiden saamiseksi. Lähettäjänä sinä olet vastuussa kaikista kuljetukseen tai palautukseen liittyvistä lisäkuluista. Lue myös DHL Expressin sopimusehdot kohta 3. Toimitus ja Lähetykset, joita ei voida toimittaa.

DHL Expressin vastuu

DHL Express on vastuussa lähetyksestäsi kuljetuksen aikana, toisin sanoen sen jälkeen, kun olet luovuttanut lähetyksen palvelupisteeseen ja koko matkan vastaanottajalle.

DHL EXPRESS EASY -palvelun lähetysturva

Me DHL Expressillä huolehdimme lähetyksestäsi parhaalla mahdollisella tavalla. Valitettavasti onnettomuuksia voi joskus tapahtua. DHL EXPRESS EASY –palveluun sisältyy korvaus katoamisen tai vahingoittumisen varalta. Asiakirjalähetyksille sekä EU:n alueella toimitettaville lähetyksille korvaus on 400 EUR. Tullattaville lähetyksille korvaus määritetään lähetyksen sisällön arvon (kuten se on laskulle merkitty) sekä maksetun rahtihinnan perusteella. Hyvityksen enimmäismäärä on 2000 EUR.

Lähetä reklamaatio ja tarvittavat tapausta tukevat asiakirjat katoamisesta. Jos me toteamme, että vahinko tapahtui DHL-kuljetuksen aikana, saat hyvityksen edellä mainittujen tietojen mukaisesti. Katso kappale 'Lähetyksen vahingoittuminen ja kuinka reklamoida' alla.

DHL Expressin vastuu ei kata tunnearvoa tai tuotteiden käyttöarvoa, eikä välillisiä kuluja.

Vastuu viiveistä

DHL ei takaa toimitusaikaa eikä hyvitä viiveistä, ei kuljetuksesta itsestään tai myöhästymisen seurauksena aiheutuneesta vahingosta.

Esimerkki: jos lähetät lentoliput ja ne eivät saavu perille ajallaan, me emme hyvitä kuljetusta tai uusien lippujen kustannuksia.

Lähetyksen vahingoittuminen ja kuinka reklamoida

Jos vastaanottaja, toimituksen yhteydessä, huomaa, että lähetys on vahingoittunut, vastaanottajan täytyy ilmoittaa asiasta lähetystä toimittavalle kuriirille ja varmistaa, että vahinko kuvaillaan sekä DHL Expressin että asiakkaan lähetysasiakirjoihin. Jos vahingosta ei ole mainintaa lähetysdokumenteissa, et saa hyvitystä.

Jos lähetyksen sisältö on vahingoittunut, sinun lähettäjänä tulee tehdä reklamaatio DHL Expressille Suomessa 7 päivän sisällä. Ota yhteyttä DHL Expressin asiakaspalveluun p. 030 45 345, kerro lähetyksen rahtikirjanumero ja me autamme sinua.

Jos vastaanottaja huomaa pakettia avatessaan toimituksen jälkeen, että lähetyksen sisältö on vahingoittunut, hänen tulee tehdä ilmoitus DHL Expressille niin pian kuin mahdollista, mutta viimeistään 14 päivää lähetyksen vastaanottamisen jälkeen. Jos reklamaatio tehdään myöhemmin, emme voi tehdä hyvitystä.

Jos lähetystä ei toimiteta 7 päivän aikana, ja DHL Express ei pysty paikallistamaan sitä, lähetys julistetaan kadonneeksi ja sinun lähettäjänä täytyy tehdä reklamaatio menetyksestä DHL Expressille.

Mikäli DHL Express todetaan syylliseksi vahinkoon tai katoamiseen, sinulla lähettäjänä on oikeus vaatia hyvitystä. Sinun täytyy voida vahvistaa tavaroiden arvo siltä hetkeltä, kun luovutit lähetyksen ja todentaa, että vahinko tai katoaminen tapahtui sinä aikana, kun lähetys oli DHL Expressin vastuulla, (lue DHL Expressin vastuu yläpuolelta). Ota yhteyttä DHL Expressin asiakaspalveluun p. 030 45 345, kerro lähetyksen rahtikirjanumero ja me autamme sinua.

Erimielisyydet

Mahdolliset erimielisyydet selvitetään pääasiallisesti neuvottelemalla sinun eli lähettäjän ja DHL Expressin kanssa, tai asuinpaikkakuntasi oikeudessa.